|
|
Herinrichting Utrechtseweg N417
|
Met deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte over de voortgang van de herinrichting van de Utrechtseweg (N417). Via deze weg delen we periodiek een procesupdate.
|
|
|
|
|
|
|
Stand van zaken en blik vooruit
|
- Op donderdag 14 december organiseerde de provincie Noord-Holland een inloopbijeenkomst over het bestemmingsplan. Tijdens deze bijeenkomst is een aantal vragen gesteld.
- Voor de kerstvakantie heeft de provincie alle gestelde vragen beantwoord.
- Tot eind januari konden er zienswijzen worden ingediend op de bestemmingsplanwijziging. Er zijn er 4 ingediend.
- Deze zienswijzen en de reactie zijn behandeld tijdens de openbare commissievergadering (3 juli). Hiertoe is een zienswijzen- en wijzigingennota opgesteld.
- Op 10 juli is het bestemmingsplan door de gemeenteraad van Hilversum goedgekeurd.
- Als er binnen 6 weken na goedkeuring in de raad geen bezwaren zijn, spreken we daarna van een definitief bestemmingsplan.
- De aannemer van de provincie is gestart met de voorbereiding van het werk. Daarnaast stelt de aannemer een herzien voorontwerp op, op basis van de laatste inzichten, wijzigingen en analyses. Na het definitieve bestemmingsplan zal de aannemer starten met de verdere voorbereidende werkzaamheden.
- In 2025 vindt de verwachte uitvoering plaats.
- Vóór de uitvoering organiseert de provincie Noord-Holland een informatiebijeenkomst over de werkzaamheden. Meer informatie hierover volgt nog.
|
|
|
|
|
|
Onderzoek naar gebruikers fietspaden Utrechtseweg
|
In het voorjaar heeft de provincie Noord-Holland een telling laten uitvoeren van het verkeer dat gebruik maakt van de fietspaden langs de Utrechtseweg. Zo ontstaan er actuele inzichten over bijvoorbeeld het aantal en de verschillende soorten weggebruikers, en de piektijden van het fietspad. Onder andere op basis van het onderzoek wordt het ontwerp voor de fietspaden gemaakt. De verbreding van het fietspad naar 4,0 meter wordt ook onderzocht. De fietstelling toont aan dat het fietspad over het algemeen rustig is, met op drukke momenten elke (ongeveer) 12 seconden een fietser.
De fietstelling laat verder zien dat de fietspaden over het algemeen op werkdagen drukker zijn dan in het weekend. Op donderdagen zijn de fietspaden het populairst, met zowel de drukste ochtend- als avondspits van de week. Op weekenddagen is het rustiger. Bij voetgangers zien we dat verschil niet: zij maken op werk- en weekenddagen ongeveer evenveel gebruik van het fietspad. Wat verder opviel, is dat er ’s nachts meer scooters, wielrenners en speedpedelecs zijn dan normale fietsers. Overdag is het aantal scooters dat gebruik maakt van het fietspad dan weer relatief beperkt.
Bovendien zagen we tijdens de metingen eigenlijk geen groepen fietsers. Scholieren rijden wel vaak met zijn tweeën naast elkaar. Scholieren maken met name tussen 08.00 en 09.00 uur op werkdagen gebruik van het fietspad richting Hilversum. Hier is een duidelijke piek te zien. In de middagspits is het juist in de richting van Utrecht het drukst, terwijl de fietspaden in het weekend in beide richtingen even druk zijn.
N.B. De metingen zijn uitgevoerd met meestal droog weer. Enkel in sommige nachten kon het wat miezeren.
|
|
|
|
|
|
In gesprek met projectmanager André de Bruyn: “Het is nog even de stilte voor de storm”
|
André de Bruyn is projectmanager van de provincie Noord-Holland bij het project de Herinrichting van de Utrechtseweg (N417). Hij vertelt over de redenen voor herinrichting en de rol van de omgeving. “De situatie zoals die nu is, is met name voor fietsers onvoldoende veilig. Het fietspad ligt momenteel pal tegen de rijbaan aan. Je kunt je voorstellen dat dit voor onveilige situaties zorgt, zeker omdat het autoverkeer hier met 80 km/u langs raast,” aldus de Bruyn.
Ook kijkt hij vooruit: wat kunnen we de komende tijd verwachten? André: “Op 10 juli heeft de gemeenteraad van Hilversum de wijziging van het bestemmingsplan goedgekeurd. Dat is echt goed nieuws.” Als de bezwaartermijn is verlopen en alles is akkoord, dan gaat de gebiedsaannemer aan de slag met het ontwerp. Er worden vergunning aangevraagd en verschillende onderzoeken uitgevoerd. “Zoals een bomenanalyse waarbij we per boom bepalen of deze wel of niet moet worden gekapt voor het aanleggen van het nieuwe fietspad en op welke wijze deze worden gecompenseerd. En we gaan bijvoorbeeld na waar de kabels en leidingen liggen zodat we hier netjes omheen werken tijdens de uitvoering. Kortom, het is nog even de stilte voor de storm, maar we kijken er erg naar uit om dit plan uit te kunnen voeren.”
|
|
|
|
|
Naast groot onderhoud van de rijbaan wordt een vrijliggend tweerichtings(brom)fietspad aangelegd aan de westzijde van de Utrechtseweg. Het fietspad aan de oostzijde van de N417, tussen de Noodweg en Hollandse Rading, wordt verwijderd. Het nieuwe vrijliggende fietspad is onderdeel van de doorfietsroute Hilversum–Utrecht. Ook komen er diverse faunavoorzieningen om de oversteek voor dieren veiliger te maken. Naar verwachting gaan we in 2025 van start met de herinrichting van de Utrechtseweg.
Meer weten? Bezoek de projectpagina voor meer informatie over het project. Ook kan hier een aantal kaarten worden gedownload, zoals de grote overzichtskaart die tijdens de inloopbijeenkomst was tentoongesteld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|