Alle ov-bussen nu elektrisch | Baggerproject Loosdrechtse plassen | Fietspaden voorzien van kantmarkering ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
                                                           
 
Logo PNH  
 
   
 
 
Gooi en Vechtstreek
 
In deze nieuwsbrief leest u het laatste nieuws over het werk van de provincie in de regio Gooi en Vechtstreek.
 
     
Primeur voor de Gooi en Vechtstreek: alle ov-bussen nu elektrisch
 
Vanaf 21 juli rijden er in het ov-gebied Gooi en Vechtstreek alleen nog elektrische bussen. De dieselbus is daarmee grotendeels verdwenen uit het straatbeeld. Elektrische bussen hebben geen verontreinigende uitstoot en worden ook wel ‘zero emissie’ bussen genoemd. Ze rijden op wind- en zonne-energie, die in de regio wordt opgewekt. De Gooi en Vechtstreek is daarmee het eerste ov-gebied waar 100% elektrisch gereden wordt.

Gedeputeerde Jeroen Olthof: “We zetten hiermee een grote stap in onze ambitie om het openbaar vervoer in Noord-Holland duurzaam te maken. Ik ben er trots op dat we in de Gooi en Vechtstreek nu volledig met elektrische en comfortabele bussen rijden. Goed nieuws voor onze reizigers en voor het klimaat!”

De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor het regionaal busvervoer in grote delen van Noord-Holland, waaronder de Gooi en Vechtstreek.
 
 
Lees meer
 
Havens volgende stap in baggerproject Loosdrechtse plassen
 
Onlangs is het baggeren van de Loosdrechtse plassen afgerond. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de bevaarbaarheid en waterkwaliteit van de 1e t/m 5e Loosdrechtse Plas. Er is ongeveer 125.000 m3 bagger uit de plassen gehaald. Dat staat gelijk aan 50 olympische zwembaden. Het grootste deel van deze bagger is in een weilanddepot in de buurt van Loosdrechtse Plassen opgeslagen. Volgend jaar is dit ingedroogd en is de bagger veranderd in herbruikbare aarde. De aannemer heeft bij het weghalen van de bagger ook zo’n 100 ton afval aangetroffen. Er zijn ongeveer 20 containers afgevoerd met daarin onder meer ankers, onderdelen van boten, luiers, puin, hout, glas, blik en plastic.

Op veel plaatsen is de afgesproken diepgang van 2 meter behaald. Een volgende stap is dat de eigenaren van jachthavens de havens langs de plassen baggeren. Met de verenigingen en eigenaren van jachthavens is afgesproken dat er een subsidieregeling komt om de verontreinigde bagger af te voeren. Verder is het voornemen om kleine opslagplaatsen langs de plassen aan te leggen. Zo kunnen jachthavens in de toekomst zelf de schone bagger rond de plassen betaalbaar bergen en ontstaat er een duurzame situatie. Ook maken we afspraken over het beheer van het slib dat continu blijft aangroeien in de plassen en de havens.
 
Interview: Schapenherder Mirjam in het Goois Natuurreservaat
 
“Onze schapen zijn onmisbaar voor de Gooise natuur,” vertelt schaapherder Mirjam de Hiep van het Goois Natuurreservaat. Maar, hoe zit dat precies?

Voor het &Holland-magazine, het magazine van de provincie Noord-Holland, interviewden we schaapherder Mirjam de Hiep. Zij vertelt waarom schapen nodig zijn om het landschap van het Goois Natuurreservaat in stand te houden. De schapen snoeien namelijk de toppen van de heide hapje voor hapje. Dat is anders dan een grasmaaier, die alles weghaalt. Vanuit de resterende planten groeien weer nieuwe uitlopers. Alles wat tussen de heide groeit, eten de schapen weg. “Doen we dit niet, dan verandert het in bos.” Geiten spelen ook een belangrijke rol bij het natuurbeheer: “Geiten zijn de gangmakers.” Zij zijn nodig om het graasgedrag van schapen te beïnvloeden. Hoe dit precies zit, lees je in het interview, mét een tip over waar je de schaapskudde zelf tegen kan komen tijdens een wandeling door het historische heidelandschap.

De provincie is verantwoordelijk voor het beheer van de natuur in Noord-Holland. Soms laten we de natuur haar gang gaan, andere keren grijpen we in. Daarvoor geeft de provincie subsidie aan de beheerders van die gebieden. Zodat zij bijvoorbeeld kunnen hooien, maaien, kappen óf begrazen. Dat laatste gebeurt onder andere met schapen.
 
 
Lees het hele interview
 
Interview: de motoren achter jouw busreis
 
In de laatste editie van ons &Holland-magazine spraken we met de ‘motoren’ achter jouw busreis. Een van deze motoren is Lourens van den Berg (60), buschauffeur in de Gooi en Vechtstreek.

Lourens is op 55-jarige leeftijd een nieuwe weg ingeslagen en werkt nu ongeveer 5 jaar als buschauffeur: “Tot op heden heb ik er geen dag spijt van gehad.” Voor Lourens is het de perfecte combinatie van een zelfstandige en sociale baan. “Het is heerlijk om elke dag in de bus te stappen en mensen van A naar B te brengen. Je werkt zelfstandig, maar het is ook een ontzettend sociaal vak, doordat je elke dag te maken krijgt met andere passagiers. En je krijgt een band met je collega’s. Voor mensen als ik, is het een droombaan.”

Provincie Noord-Holland is in een aantal regio’s in Noord-Holland opdrachtgever van het regionaal busvervoer, zo ook in de Gooi en Vechtstreek. Dat betekent dat de provincie de wensen en kaders vaststelt voor het busvervoer in Noord-Holland. Bijvoorbeeld over waar de bussen rijden. Ook betaalt de provincie een deel van iedere busrit. Eens in de 10 jaar wordt een busvervoerder gekozen die het vervoerplan het beste kan uitvoeren.
 
 
Lees het hele interview
 
Deel provinciale fietspaden voorzien van kantmarkering
 
Eind augustus zijn de eerste provinciale fietspaden in de Gooi en Vechtstreek voorzien van kantmarkering. Deze witte lijnen aan de randen van fietspaden maken de verkeerssituatie voor fietsers veiliger. Zo is er op de fietspaden langs een deel van de N201, N236 en de N525 kantmarkering aangebracht.

Het toevoegen van kantmarkeringen maakt fietspaden veiliger voor fietsers. De witte strepen op de rand van het fietspad zorgen voor een duidelijke grens tussen het fietspad en de berm. Daardoor ontstaat er beter zicht op het verloop van het fietspad. Bovendien kunnen fietsers door de kantmarkering het fietspad beter zien in het donker, tijdens slechte weersomstandigheden en in een bosrijke omgeving. Zelfs als je naar een tegenligger kijkt. Dit samen heeft tot gevolg dat fietsers minder snel van de weg raken, wat leidt tot minder verkeersongelukken met fietsers.

Het project wordt uitgevoerd in de hele provincie Noord-Holland. In 2024 pakken we het eerste deel van de fietspaden aan. In 2025 worden de resterende provinciale fietspaden voorzien van kantmarkering zodat uiteindelijk naar verwachting eind 2025 het markeringswerk op alle fietspaden is voltooid.
 
 
Lees meer
 
Meer natte natuur voor moerasvogels in de Horstermeerpolder
 
In een deel van de Horstermeerpolder (Vechtplassengebied) wordt de natuur natter gemaakt. Met behulp van een grondwatermodel is uitgewerkt hoe het gebied kan worden verbeterd voor dieren zoals de purperreiger en de roerdomp. Het vernatten van een deel van de polder wordt op verschillende manieren gedaan. Op sommige delen wordt een toplaag van ongeveer 40 centimeter grond verwijderd (afplaggen), waardoor kwelwater naar boven komt. Ook worden sloten verbreed of gedempt, zodat het water meer wordt verspreid. Zo wordt de grootst mogelijk bijdrage geleverd aan de natuurdoelstelling, zonder nadelige effecten op de grondwaterstand in de omgeving. Op 3 september werd de voorkeursvariant van het inrichtingsplan tijdens een informatiebijeenkomst gepresenteerd aan de bewoners. Zo’n 60 mensen waren aanwezig. Het team van landschapsarchitecten en waterexperts gaf een presentatie (pdf, 14,5 MB). In deze presentatie staan ook de antwoorden op de vragen die tijdens de avond zijn gesteld.

De volgende stap is dat het concept-inrichtingsplan wordt verwerkt tot een definitief inrichtingsplan inclusief het kostenplaatje, de planning voor uitvoering en plannen voor het beheer van het gebied. Naar verwachting is het definitieve inrichtingsplan eind 2024 af en kan eind 2025 de uitvoering starten.
 
 
Lees meer
 
Uitnodiging: Informatiemarkt op 10 oktober
 
Noteer alvast donderdag 10 oktober in uw agenda. Dan laten we zien aan welke verbetermaatregelen de Aanpak Oostelijke Vechtplassen werkt. En kunnen de projectleiders en -medewerkers dit ook nader toelichten.

De Aanpak Oostelijke Vechtplassen is een gezamenlijk aanpak in de Vechtstreek van 21 partijen tot en met 2027. In ruim 25 projecten wordt samengewerkt aan het versterken van de natuur, het verbeteren van de waterkwaliteit en het moderniseren van de recreatiesector.

U bent op 10 oktober welkom tussen 17.30 en 20.30 uur in sporthal De Fuik, Zuidsingel 54 in Kortenhoef. Kijk voor meer informatie op www.vechtplassen.nl.
 
 
Lees meer
 
Afbeelding Kroontje
 
 
Colofon
 
Deze nieuwsbrief is een uitgave van de provincie Noord-Holland. Actuele informatie is ook na te lezen op de website en te volgen via X.
 
 
 
Volg ons op social media
 
 
 
www.noord-holland.nl
 
Afbeelding schaduwrand