|
|
Bereikbaarheid Waterland N247
|
Met deze nieuwsbrief over het programma Bereikbaarheid Waterland houden we u op de hoogte van de stand van zaken over de voortgang van het project. De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam werken samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid in de regio Waterland. Met het programma wil de provincie de doorstroming voor automobilisten en busreizigers op de N235 en N247 verbeteren. Ook de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers wordt verhoogd. Een voorwaarde is dat de leefbaarheid en de natuur er niet op achteruit mogen gaan.
Veel leesplezier!
|
|
|
|
|
|
|
De duiker die Dijksbrug heet
|
Er wordt hard gewerkt langs de N247 net ten zuiden van Monnickendam. De foto geeft een mooi kijkje achter de schermen. Daar wordt een duiker onder de weg vervangen. De damwanden en funderingspalen staan er. Die Dijksbrug wordt ook verbreed zodat er straks meer ruimte is op de weg. Dan kan de busbaan beter worden gescheiden van de rijbaan voor het autoverkeer.
Fietsers kunnen via een tijdelijk fietspad langs het werk bij de Dijksbrug. Deze blijft liggen tot half 2026. De aanleg van het tijdelijke fietspad betekent wel dat de vaarroute onder de weg door de gehele periode is afgesloten.
|
|
|
|
|
|
Het vleermuisscherm op de dam bij de Hogedijk heeft een nieuw jasje. Het vorige zwarte scherm is bij een storm in november vorig jaar kapot gewaaid. Om dat in de toekomst te voorkomen is er nu gekozen voor een luchtigere versie: oranje gaas. De experts zijn het erover eens dat vleermuizen ook via deze oranje ‘snelweg’ prima hun route kunnen vinden.
In de digitale nieuwsbrief van december 2024 stond een artikel over het vleermuisscherm. Verhaal gemist?
|
|
|
|
|
|
Verschillende organisaties denken mee over de plannen voor het verbeteren van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid. Eén daarvan is de Fietsersbond. De afdeling Waterland zit geregeld om tafel om te kijken of er voldoende is nagedacht over hoe het nóg beter kan voor fietsers; de recreanten maar vooral de fietsende forens.
|
|
|
|
|
|
|
Het plan voor 2 onderdoorgangen bij Het Schouw is maakbaar, haalbaar en toekomstvast. Volgens dat plan is de eerste onderdoorgang bij de Slochterweg voor lokaal verkeer, fietsers en voetgangers. De tweede onderdoorgang voor busverkeer in de avondspits van Amsterdam (N247) richting Purmerend (N235) sluit aan op de wisselbusbaan langs de N235. Het plan wordt aangevuld met autoparkeerplaatsen, een goede fietsenstalling en een faunapassage. Er wordt ook gekeken naar hoe bij de bouw en het ontwerp van de onderdoorgangen rekening kan worden gehouden met klimaatverandering.
Op dit moment loop een aanbesteding. De provincie kiest eind dit jaar een aannemer. Samen met die aannemer wordt dan het voorlopig ontwerp, dat er nu ligt, uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Omwonenden, ondernemers, belangenverenigingen en experts worden betrokken en geïnformeerd. De verwachting is dat in 2027 de schop de grond ingaat.
Meer over de plannen voor Het Schouw is te vinden op de website van de provincie.
Meer nieuws uit de regio? Volg ons op Facebook?
(1) Zaanstreek Waterland | Facebook
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwsbrief ‘Bereikbaarheid Waterland’ is een uitgave van de provincie Noord-Holland.
Meer informatie: www.bereikbaarheidwaterland.nl
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
|
|
|
Meer nieuws uit de regio? Volg ons op Facebook
|
|
|
|
|
|
|