|
|
|
| Bereikbaarheid Waterland N247
|
| Fietsers, automobilisten en reizigers in het openbaar vervoer hebben behoefte aan een bereikbaar Waterland. Samenwerkende overheden in diverse deelprojecten aan de N235 en N247 zorgen ervoor dat de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid verbeteren. Het is daarbij de uitdaging om de leefbaarheid en natuurwaarden van de mooie regio Waterland niet aan te tasten.
|
|
|
|
|
|
|
| Werkzaamheden N247 Monnickendam en Volendam
|
| Een provinciale weg 4 weken afsluiten. Dat gebeurt niet vaak. Toch is er voor het werk aan de N247 tussen Monnickendam en Volendam gekozen voor deze rigoureuze maatregel. De ruimte om de weg opnieuw te kunnen asfalteren en het andere werk te kunnen doen was beperkt. Voor de veiligheid was die afsluiting nodig. Wat is er allemaal gedaan in die 4 weken? Het asfalt van de provinciale weg is vervangen door nieuw asfalt, lantaarnpalen zijn vervangen en op 2 kruispunten staan nieuwe installaties die de verkeerslichten bedienen. Ook een deel van het fietspad langs de N247 is voorzien van een verse laag asfalt. Daarnaast zijn er 2 vluchthavens aangelegd en is de rijbaan afgescheiden van de busbaan. Ook volgend jaar wordt er nog hard gewerkt aan de N247.
|
|
|
|
|
|
| Terugblik op informatiebijeenkomst Bernhardbrug
|
Op maandag 27 oktober organiseerden de provincie Noord-Holland met de projectpartners gemeente Waterland en Vervoerregio Amsterdam een inloopavond in de Grote Kerk over de vervanging en verbetering van de Bernhardbrug en het kruispunt Bernhardlaan-De Zarken-Nieuwpoortslaan in Monnickendam. Ruim 120 bezoekers kwamen langs om zich te laten informeren en om mee te denken over de nieuwe verbinding tussen de N247 en Monnickendam en de achterliggende kernen. Er was vooral veel interesse in hoe de nieuwe oplossing de veiligheid voor fietsers en voetgangers kan verbeteren.
Tijdens de bijeenkomst kregen bezoekers meer informatie over de varianten die waren meegenomen uit de vorige studie uit 2018/2019. Bezoeker konden hun ideeën en wensen direct met de projectgroep delen. Daarnaast konden bewoners via een vragenlijst, die tot 4 november openstond, extra ideeën aanleveren. Met deze inbreng gaat het ingenieursbureau nu aan de slag. Begin 2026 koppelt de provincie op de projectpagina terug welke input is ontvangen, of deze wel of niet wordt meegenomen in de nieuwe ontwerpvarianten en waarom. In het eerste kwartaal van 2026 presenteert de provincie de kansrijke varianten aan bewoners en andere betrokkenen. Naar verwachting wordt in maart 2026 een keuze gemaakt voor de beste oplossing. De planning is om de brug in 2030 te vervangen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwsbrief ‘Bereikbaarheid Waterland’ is een uitgave van de provincie Noord-Holland.
Meer informatie: www.bereikbaarheidwaterland.nl
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|