Vragen aan de Omgeving juli 2022

De leden van de KBN krijgen met de vervanging van de Zaanbrug een bredere en hogere brug terug, maar eerst krijgen ze te maken met stremmingen en wachttijden.  

5_Andries de Weerd_570

Vraag 1: Op welke manier bent u betrokken bij het vervangen van de Zaanbrug?

Ik ben als Regio Coördinator werkzaam bij de Koninklijke Binnenvaart Nederland. Wij zijn een soort ANWB voor het vaarverkeer en willen de vaarweg dan ook bereikbaar houden voor onze leden. Daarvoor denken we mee met bijvoorbeeld praktische zaken die spelen. Zo ben ik bij de Zaanbrug al een paar jaar betrokken, maar mijn betrokkenheid gaat veel verder terug. Het project is namelijk onderdeel van het programma Vaart in de Zaan. Bij het programma zijn meerdere bruggen in de Zaan verbreed. En zo nu ook de Zaanbrug. 

Vraag 2: Hoe staat u tegenover het project?

Ik heb over dit project gemengde gevoelens. Renovatie van de Zaanbrug is voor ons een jarenlange wens. Voor ons is passage van de brug belangrijk. De Zaanbrug wordt straks 16,5 meter breed en dat is een belangrijke verbetering. Niet alleen kunnen bredere schepen er doorheen, maar door de hoogte hoeft de brug ook minder vaak open. Daar heeft het wegverkeer straks ook voordeel bij.

Wij zitten inmiddels al lang te wachten op de uitvoering. Eerst was de locatie onduidelijk. Toen kwam er een tijdelijke brug. Deze zou eerst alleen voor fietsers en voetgangers zijn. Daardoor zouden er meer auto’s over de Clausbrug gaan rijden. Dat mocht weer niet omdat er vlakbij een Natura 2000 gebied is. Nu moesten die auto’s toch ook maar over de tijdelijke brug. Maar nu er ook auto’s over heen gaan, krijgen wij te maken met het spitsverkeer en daardoor met sluitingen van de brug tijdens de spits. En dat gaat de scheepvaart geld kosten. Daar bovenop komt dat deze brug door z’n constructie maar twee keer per uur bediend kan worden voor de scheepvaart, met extra wachttijd als gevolg. Ik snap dat dat autoverkeer door moet, maar de pijn wordt naar mijn idee niet eerlijk verdeeld. Wij hebben meer één vaarweg, De Zaan!

Vraag 3: Wat merkt u (of uw achterban) op dit moment van de werkzaamheden of waar denkt u het meeste hinder van te gaan ondervinden?

Naast de wachttijden en stremmingen, betekent de tijdelijke brug ook een extra brug voor ons om te passeren. Naast de tijdelijke brug over de Zaan wordt de Zaanbrug eerst gesloopt en dan weer opgebouwd. De scheepvaart moet dus altijd langs twee bruggen varen. Tussen deze bruggen mag  je niet wachten. Samen met de recreatievaart erbij wordt het, denk ik wel, een uitdaging om de bruggen te passeren.

Vraag 4: Heeft u tips voor het projectteam?

In het algemeen wil ik meegeven dat wij als scheepvaart gelijkwaardig behandeld worden, zowel nu als in de toekomst. Als praktische tip wil ik de aannemer vooral ook meegeven dat ze aan de nautische veiligheid denken. Als er bijvoorbeeld een paal in het water geplaats wordt, vergeet dan niet de verlichting of bebording. Wij willen hier niet met schepen tegen aan varen. Ook willen wij het projectteam meegeven dat wij vooral geïnformeerd willen worden over de voortgang en vooral ook als het werk iets anders loopt dan verwacht. Zo kunnen we anticiperen en ook meedenken over oplossingen.