Evaluatie verkeersdrukte tijdelijke brug

Minder verkeer dan verwacht

Het nieuwe onderzoek van het bureau Goudappel heeft een jaar later aangetoond dat er niet zo veel verkeer rondom de (tijdelijke) Zaanbrug rijdt dan de prognoses vooraf aangaven. Veel wegverkeer blijkt andere routes te zoeken. Maar er zijn nog zeker wel verkeerspieken van het wegverkeer te zien bij elke opening van de tijdelijke brug. Dit komt enerzijds door het trage openen en sluiten van de brug. Anderzijds blijkt het verkeer op de Zaanweg zich op te stropen doordat het verkeerslicht op de tijdelijke brug langer op groen blijft staan. Dit is nodig om de brug vrij van verkeer te krijgen als deze geopend moet worden. 

Het onderzoek van Goudappel toonde aan dat in het afgelopen jaar het slechts twee keer nodig was om maatregelen in te zetten voor een betere en veilige verkeerssituatie. Dit was de inzet van verkeersregelaars toen de tijdelijke brug net in gebruik werd genomen. Ook hebben er aanpassingen van de verkeerslichten op de Zaanweg plaatsgevonden om het verkeer beter te kunnen laten doorstromen. Alle andere verkeersmaatregelen uit het monitoringsplan bleken niet nodig te zijn.

Nieuwe bedientijden van de tijdelijke brug

Het bureau Goudappel heeft voor de aanleg van de tijdelijke brug ook onderzoek gedaan naar hoe de Zaan veilig en begaanbaar zou blijven voor schepen, zonder dat schepen de werkzaamheden aan de Zaanbrug zouden hinderen. Ook hiervoor kwamen maatregelen naar voren. De bediening van de tijdelijke brug werd hier op aangepast. Zo werd de tijdelijke brug op werkdagen tijdens de spits in principe niet bediend tussen half 8 en half 9 in de ochtend en tussen 4 uur en 6 uur in de middag. 

Het nieuwe onderzoek van Goudappel heeft aangetoond dat het wegverkeer minder overlast bleek te hebben van de openingen van de tijdelijke brug, dan vooraf was verwacht. De gemeente Zaanstad heeft onder andere deze informatie gebruikt bij hun evaluatie van het bedienregime van de tijdelijke brug. Dit heeft geleid tot nieuwe bedientijden. Daarmee is tegemoet gekomen aan bewoners in de omgeving die geluidsoverlast ondervonden van de eerste openingen en sluitingen van de tijdelijke brug. Ook is rekening gehouden met de scheepvaart die minder lang wil wachten tijdens de middagspits.  Vanaf 1 mei wordt de tijdelijke brug niet bediend tussen kwart voor 8 en kwart voor 9 in de ochtend en tussen half 5 en half 6 in de middag.

monitoringsplan luchtfoto

Wat was het verkeersmonitoringsplan ook alweer?

Voordat de tijdelijke brug over de Zaan in gebruik werd genomen, heeft het bureau Goudappel begin 2022 onderzoek gedaan naar het effect van de tijdelijke brug op het verkeer. Zij keken naar de te verwachten wachtrijlengtes, de veiligheid en de doorstroming van het wegverkeer. Ook onderzocht bureau Goudappel mogelijk ongewenst gedrag van het verkeer, zoals het nemen van sluiproutes door woonstraten en het tegen het verkeer inrijden. Samen met belanghebbenden, de gemeente Wormerland en de gemeente Zaanstad hebben zij deze locaties in beeld gebracht.  Dit heeft geleid tot een pakket aan maatregelen. De maatregelen konden ingezet worden als bepaalde ‘grenswaarden’ zouden worden overschreden of wanneer de niet gewenste situaties zich met enige regelmaat zou blijven voordoen. Het gaat bijvoorbeeld om maatregelen zoals: de inzet van verkeersregelaars voor een bepaalde periode, het extra plaatsen van bebording, het aanpassen van de rijrichting van een woonstraat of de inzet van Handhaving.