Bouw van fundering van Zaanbrug
Half december 2023 is aan de kant van Zaanstad gestart met het aanbrengen van de tijdelijke damwand op de plek van het landhoofd; het punt waar de brug met het land verbonden wordt. De damwanden zijn hoogfrequent ingetrild. Daarmee kon de aannemer de trillingsoverlast en geluidshinder van de werkzaamheden verminderen.
Foto 1: intrillen van de tijdelijke damwand
Bij het inbrengen van de damwanden stootte de aannemer onverwachts op meerdere obstakels. Dat konden grote stenen zijn of brokstukken van eerdere bruggen over de Zaan. Veel dingen van historische waarde is de aannemer niet tegengekomen tijdens de werkzaamheden. Maar de resten achtergebleven puin bemoeilijkte het intrillen van de damwanden.
Foto 2: bij aanbrengen van damwanden stuitte aannemer op oud verkeersbord
Foto 3: Nadat tijdelijke damwand was aangelegd, werd oude damwand gesloopt
De nieuwe Zaanbrug gaat op de landhoofden en op 3 steunpunten in de Zaan rusten. Half februari werd gestart met de fundering van 1 van de steunpunten. Hiervoor werd een aantal palen schuin de bodem ingedraaid. De Zaan was hierdoor in het weekend van 18 en 19 februari gestremd voor het vaarverkeer.
Foto 4: werkzaamheden op de Zaan voor fundering van steunpunten
In maart werd het tijdelijk remmingswerk aangebracht. Dit zijn palen in de Zaan om boten te kunnen begeleiden langs de werkzaamheden. Het remmingswerk is er voor de veiligheid van de scheepvaart en de mensen die aan het werk zijn.
Foto 5: Werkzaamheden op de Zaan voor remmingswerken
Om de nieuwe Zaanbrug te kunnen openen en sluiten, heeft de brug een kelder. In deze kelder kan een deel van de brug geschoven worden tijdens het openen. Daarnaast zit er allerlei techniek in de kelder die voor de bediening van de brug zorgt. De kelder ligt in de Zaan. Om de kelder aan te leggen gebruikt de aannemer een betonpomp. Half maart werd hiermee het onderwaterbeton naar de toekomstige kelder toe gepompt.
Foto 6: Met een lange ‘arm’ van betonpomp wordt beton naar kelder gebracht
Om de Zaanbrug in de toekomst te kunnen bedienen, zijn kabels en leidingen nodig. Deze worden in een kabelgoot (een zogenaamde zinker) op de bodem van de Zaan gelegd. Het plaatsen van de zinker is een omvangrijke klus, omdat deze via het water moet worden afgezonken. Tijdens deze werkzaamheden is het niet mogelijk om schepen de Zaanbrug te laten passeren. Daarom vond het werk in de avond en nacht plaatst, zodat de scheepvaart zo min mogelijk hinder ondervond.
Foto 7: Plaatsen van zinkers