Het verkeersmonitoringsplan

Door de beperkingen van de tijdelijke brug (minder snel open en dicht) en doordat het 200 meter verder op ligt, gaan verkeersstromen anders lopen. Dit kan er voor zorgen dat er langere wachtrijen kunnen ontstaan. Dit zullen op andere locaties zijn, dan nu het geval is. Het verkeersbureau Goudappel heeft in opdracht van de provincie Noord-Holland onderzocht op welke wijze de tijdelijke verkeerssituatie gemonitord kan worden. Zij brachten in beeld waar mogelijke knelpunten zouden kunnen optreden en welke middelen ingezet moeten worden om de verkeersoverlast te verminderen. Dit alles is weergegeven in een verkeersmonitoringsplan.

In het verkeersmonitoringsplan is onderzoek gedaan naar de wachtrijlengtes, de veiligheid, de doorstroming van het wegverkeer. Ook is gekeken naar mogelijk ongewenst gedrag van het verkeer, zoals het nemen van sluiproutes door woonstraten en het tegen het verkeer inrijden. Deze locaties zijn in beeld gebracht in samenwerking met belanghebbenden, de gemeente Wormerland en de gemeente Zaanstad. Dit heeft geleid tot een pakket aan maatregelen, welke kunnen worden ingezet als bepaalde ‘grenswaarden’ worden overschreden of wanneer de niet gewenste situaties zich met enige regelmaat blijven voordoen. Als maatregel kunt u denken aan de inzet van verkeersregelaars voor een bepaalde periode, het extra plaatsen van bebording, het aanpassen van de rijrichting van een woonstraat of de inzet van Handhaving. Voordat we hiertoe overgaan wordt de situatie eerst goed beoordeeld en met de betrokken partijen besproken. De betrokken partijen zijn onder andere de wegbeheerder van de gemeente, de verkeerspolitie, de nood- en hulpdiensten en de Fietsersbond.

Tijdelijke brug

Ook voor het vaarwegverkeer wordt op dit moment bekeken op welke wijze de situatie wordt beoordeelt en welke maatregelen mogelijk zijn om de vaarweg veilig en begaanbaar te houden, zonder dat de werkzaamheden hierdoor worden gehinderd.