Druk met betonstort

Het werk aan de onderdoorgang staat volop in het teken van het storten van beton. We doen onze uiterste best om de grote delen voor de kerst gestort te hebben, zodat dit tijdens het kerstreces goed kan uitharden. Om dit voor elkaar te krijgen, wordt er op weekdagen soms langer - of op zaterdag - gewerkt.

Voor het storten van beton is het belangrijk dat de werkzaamheden elkaar vlot opvolgen. De betonvlechters maken de wapening (het stalen geraamte), hier storten we het beton in, waarna we het egaliseren. Tussen de betonnen platen, is het juist weer nodig om vooraf delen extra ruw te maken, zodat het nieuwe stuk beton goed kan aanhechten.

Eind oktober werd de laatste vloer van de snelverkeersbuis gestort. Dit was een mooie mijlpaal! Ook de noordelijke entree voor fietsers en voetgangers naar de langzaamverkeersbuis en de wanden onder het spoordek zijn inmiddels klaar. Vooral het werk onder het spoordek was door de beperkte ruimte een lastige klus. De laatste vloer die we eind december storten is de grootste vloer die vanaf de zuidzijde onder het spoordek loopt. Vanaf eind december zijn er alleen nog kleinere betonstorts, waarbij één of enkele betonwagens beton komen brengen. 

Duurzaam

Bij HOV in ’t Gooi gebruiken we 9 soorten betonmengsels die we allemaal zo duurzaam mogelijk hebben samengesteld. Beton bestaat uit cement, zand en grind. Bij het produceren van cement komt er veel CO2 vrij. Wij vervangen het cement daarom grotendeels door een restproduct wat overblijft bij de productie van staal. Zo verminderen we de CO2-uitstoot en maken we gebruik van materiaal wat anders zou worden weggegooid. 

Ook hebben we bij het maken van de wanden van de bouwkuip een methode toegepast waarbij het in de grond aanwezige zand en grind vermengd wordt met een cementslurry. In iedere kuub beton zit ongeveer een vijfde tot een zesde deel van dit lokale zand en grind. Dit scheelt zeker 500 vrachtwagens die anders af en aan door Hilversum zouden rijden.

foto 1 v2