Update vervolgstudie Broek in Waterland

De vervolgstudie naar een mogelijke onderdoorgang van de N247 in Broek in Waterland wordt uitgebreid. In die studie worden twee varianten van een onderdoorgang onderzocht. Daarnaast wordt de bovengrondse variant uit de eerste studie geactualiseerd. Eind vorig jaar kwamen enkele direct aanwonenden van de N247 in Broek in Waterland met alternatieven. Eén van die alternatieven wordt nu meegenomen in de eindafweging van de vervolgstudie. Het idee van de aanwonenden was om de onderdoorgang te verlengen met een half open bak aan de noordkant van het dorp.

Ingenieursbureau Arcadis werkt de twee ondergrondse varianten verder uit. Daarna wordt een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) gemaakt van de twee ondergrondse varianten, de nieuw aangedragen variant van de bewoners en de bovengrondse variant. Zo’n MKBA brengt de positieve en negatieve effecten voor de hele maatschappij in beeld. Bij kosten gaat het met name over de kosten om het bouwwerk te maken, maar ook over het dagelijks beheer en onderhoud van een bovengrondse of ondergrondse N247. Bij de baten (opbrengsten) gaat het bijvoorbeeld over minder uitstoot van fijnstof, minder geluid, betere oversteekbaarheid en betere betrouwbaarheid. De grootste baten zijn betrouwbaarder openbaar vervoer en minder (lang) in de file staan. Alle kosten en baten worden of in geld uitgedrukt of relatief met elkaar vergeleken. Een MKBA helpt bestuurders bij het maken van hun beslissing over welke variant gekozen wordt. 

Samenwerking

De vervolgstudie is een co-creatieproces met de Dorpsraad Broek in Waterland en de samenwerkingspartners binnen project Bereikbaarheid Waterland. In dit programma werken de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Waterland. Informatie is te vinden op https://onderdoorgangn247biw.pleio.nl/ 

De vervolgstudie en de MKBA zijn naar verwachting in oktober 2022 klaar. Daarna zijn de bestuurders uit de regio aan zet. Zij nemen uiteindelijk de beslissing over een mogelijke onderdoorgang. 

Smalste deel Broek in Waterland