"We volgen elkaar continu op als een treintje"

In deze nieuwsbrief leert u de HOV-collega's beter kennen. Zij vertellen over zichzelf en hun werk. In dit interview gaan we in gesprek met Hein Termeer. Hein is uitvoerder bij FL B.V en verzorgt het grondwerk voor HOV in ’t Gooi. Hij vertelt waar hij in zijn werk mee te maken heeft.

"Bij de aanleg van de onderdoorgang in Hilversum staat ons grondteam dagelijks voor uitdagingen. We hebben namelijk zeer beperkte ruimte, waar meerdere partijen gebruik van willen maken. Dit maakt het werk erg complex. Het plannen en communiceren is daarom belangrijk."

"Als uitvoerder is het mijn rol om met een team van zo’n 20 personen ‘het treintje voor het grondwerk te laten rijden’. Dit doen we op dit project samen met BAM en we dragen dus ook samen verantwoordelijkheden. Nu wij klaar zijn met het ontgraven van de onderdoorgang, maken wij weer plaats voor BAM Civiel en BAM Wegen. Zij zijn aan de slag met het storten van beton en gaan later het asfalt aanbrengen", legt Hein uit.

foto 4 v2

Zuigen en transporteren

Hein vertelt over het grondtransport vanuit de bouwkuip, waar hij met zijn team de afgelopen periode verantwoordelijk voor was. "Wij hebben het afgegraven zand uit de onderdoorgang, samen met water uit de bouwkuip, weggezogen. Dit natte zand werd via 1,2 kilometer aan leidingen naar de natuurbrug in Anna’s Hoeve gepompt. Het zandwatermengsel werd daar gestort en het water werd weer teruggepompt naar de bouwkuip en werd zo keer op keer gebruikt. Heel duurzaam dus. Samen met de grote stalen stempels zorgde het water er ook voor dat er tijdelijk tegendruk werd gegeven tegen de diepe zijwanden van de onderdoorgang. Nu het onderwaterbeton is gestort en uitgehard is dit niet meer nodig."

"We kregen bij het ontgraven nog wel wat onverwachte uitdagingen", vervolgt Hein. "Er zat meer grind in het zand dan we hadden kunnen vermoeden. Daardoor ging het afzuigen langzamer. En onder het spoordek moest in een later stadium nog zand worden ontgraven. In de oorspronkelijke planning zou dit al gedaan zijn, maar doordat ‘het treintje haperde’ moesten we een andere oplossing vinden om daar alsnog te kunnen graven. Dit hebben we opgelost door een ponton op het water onder het spoordek te plaatsen. Hier konden we op zitten om zo onder de stempels door te kunnen. Dit heeft helaas allemaal tijd gekost."

Geven en nemen

"Het liefste zouden wij dag en nacht doorwerken, maar we hebben hier te maken met vastgestelde werktijden. Ons werk kan namelijk voor best wat geluidsoverlast zorgen. Als er meldingen zijn van omwonenden, dan kijken we wat we kunnen doen. Ik heb dan veel contact met Clementine, de omgevingsmanager. Zo hadden omwonenden last van de aggregaten die op enkele plekken staan. De geluidsoverlast moet je zoveel mogelijk proberen te beperken. We hebben daarom stillere aggregaten aangeschaft en voor een andere brandstof gekozen. Door een vloeibare brandstof, gemaakt van aardgas (GTL) in plaats van diesel, te gebruiken waren deze aggregaten ook een stuk schoner. En we zijn bijvoorbeeld ook aan de slag gegaan met extra isolatie om de pompen heen om het geluid te verminderen. Ik denk altijd maar zo; 'stel, ik zou hier wonen en dit project voor mijn deur hebben'. Dat maakt dat je ook anders gaat denken. Met goed overleg komen we gelukkig ver, want het werk moet toch gebeuren!"

Mooi werk

"De afstemming tussen onze mensen onderling is erg belangrijk. Met walkie talkies hebben we onderling contact om alles soepel te laten verlopen. Tussen de machinisten bij de natuurbrug en op de traverse op de Oosterengweg en tussen de mensen op het ponton en ernaast. Niemand kan gemist worden en iedereen in het treintje is even belangrijk. Dat is het mooie van dit werk."