Het ontwerp van de Zaanbrug

In 2015 voerde de provincie, samen met de gemeente Zaanstad en Wormerland, de publiekscampagne ‘Mijn Zaanbrug’. Op de oproep aan de inwoners van Wormerveer en Wormer om aan te geven wat zij belangrijk vonden aan de uitstraling van de nieuwe Zaanbrug kwamen 55 reacties binnen. De ideeën en suggesties over materiaal, kleur en verlichting zijn voor zover mogelijk en bruikbaar verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.

Impressie Zaanbrug

Rank ontwerp

De brug verbindt 2 verschillende stedelijke waterkanten met elkaar: de monumentale industriële pakhuizen aan de kant van Wormer en de kleinschalige Zaanse woningen en kantoorvilla’s aan de kant van Wormerveer. Hoewel de doorvaartbreedte toeneemt en ook de doorvaarthoogte groter wordt, is er bij het ontwerp voor gekozen om de nieuwe Zaanbrug qua maat ondergeschikt te houden aan de bebouwing op beide oevers. Om de bovenbouw van de brug slank te houden, zijn de fietspaden en de voetgangerspaden aan de buitenkant langs de poort geleid. De Zaanbrug leunt op een aantal steunpilaren. Hierdoor overspant de Zaanbrug de Zaan in een aantal grote sprongen. Zo ontstaat een overzichtelijk en transparant beeld onder de brug. Dit was een belangrijke wens vanuit de scheepvaart en is een verbetering ten opzichte van de oude Zaanbrug.

Hoogte

In het ontwerp voor de nieuwe Zaanbrug is gezorgd voor een maximale doorvaarthoogte. De doorvaarthoogte van de voormalige Zaanbrug bedroeg 2,35 meter. De nieuwe Zaanbrug heeft een hoogte van ongeveer 2,85 meter. Door een slank ontwerp van de brug en een slim ontwerp van de fietspaden blijft de helling voor fietsers en voetgangers beperkt tot een hellingspercentage van 4 procent. 

Zaanse kleurenwaaier

Bij de reacties op het ontwerp van de Zaanbrug kwamen er verschillende voorstellen binnen voor de kleur van de nieuwe brug. Deze hadden gemeenschappelijk dat ze binnen de zogenaamde ‘Zaanse Kleurenwaaier’ zouden moeten vallen. Dit is een waaier die uit meerdere kleuren bestaat die te maken hebben met de industriële geschiedenis van de Zaanstreek. De architect heeft bij het bepalen van de uiteindelijke kleur van de Zaanbrug naar de kleuren uit deze waaier gekeken. De uiteindelijke kleur van de bovenbouw van de nieuwe Zaanbrug is grijs-blauw geworden. Het wegdek wordt uitgevoerd in donkergrijs voor het gemotoriseerde verkeer. De fiets- en voetpaden zijn inmiddels geel gekleurd, zoals dit gebruikelijk is bij andere bruggen in de gemeente Zaanstad. De verlichting wordt duurzaam, warm en komt tegemoet aan de sociale veiligheid op de brug.