Kijkje in het werkvak

De afgelopen 4 maanden is gewerkt aan de N243 tussen de Rustenburgerweg en de rotonde op de Middenweg (N509). Dit weggedeelte noemen we het werkvak. Jan Tetteroo, uitvoerder Infra van aannemer Boskalis, geeft een kijkje in het werkvak.

"We bouwden de kruising van de N243 met de Molendijk om tot een rotonde. Onderstaande foto is gemaakt tijdens de bouw van de rotonde bij de Molendijk.

Kranen aan het werk bij de nieuwe rotonde bij de Molendijk
Op de foto is te zien dat we zand en de fundering voor het asfalt aanleggen. De oranje rupskraan (links) zorgt dat het ongeveer op hoogte ligt. En een graafmachine, de zogenoemde shovel, maakt het glad. De gele Boskaliskraan (rechts) graaft grond weg waar uiteindelijk de fundering komt voor de oversteekplaatsen voor fietsers. Het uitgegraven deel noemen we een cunet.

We bouwden de rotondes bij de Molendijk en de Westdijk in 2 delen. De bus moest door het werkvak kunnen rijden. Daarom bouwden we eerst de ene helft van de rotonde en daarna de andere helft. De bus kon dan over 1 van die helften rijden.

Elke werkdag is anders en dus een uitdaging. Het mooiste is dat je elke dag stappen zet om te zorgen dat de planning voor het asfalteren, en dus ook de projectplanning, door kan gaan. Om dat met een leuk team te bereiken, ga je elke dag met plezier aan het werk. Daarnaast weet je nooit wat je onder de grond kan tegenkomen, kabels en oude funderingen bijvoorbeeld. Dit kan invloed hebben op de planning en dat maakt het een uitdaging.

Bovenste weglaag asfalteren

Onderstaande foto is net ten oosten van de kruising van de N243 met de Westdijk gemaakt.

Asfaltmachines aan het werk bij de Westdijk
Op de foto is te zien hoe we de bovenste weglaag asfalteren, de deklaag. Dit vond plaats in het weekend van 9 tot 11 september 2022. Het asfalteren gebeurde met 2 asfaltmachines naast elkaar en dus over de hele breedte van de weg. De werkzaamheden zijn volgens planning gegaan en het eindresultaat ziet er goed uit. 

Het leukste aan dit soort werkzaamheden vind ik dat je de laatste stappen zet naar het eindresultaat. Binnen 1 weekend ziet de weg er opeens helemaal af uit. De uitdaging in dit soort werk zit vooral vooraf aan de asfalteringswerkzaamheden. Je moet het voorbereidende werk allemaal klaar hebben, zodat het asfalteren door kan gaan. Spannend zijn deze werkzaamheden niet. Als het loopt, gaat het redelijk vanzelf. Iedereen weet wat ze moeten doen. Het wordt pas spannend als het misgaat.”