“Na een ongeluk moeten wij binnen 20 minuten ter plaatse zijn”

Aan Kathoek in Avenhorn is al meer dan 70 jaar Schoenmaker & Zonen B.V. gevestigd. Een auto- en takelbedrijf dat de Middenweg en Provincialeweg (N243) dagelijks gebruikt als uitvalswegen. Ron Schoenmaker vertelt waarom de N243 een belangrijke weg is voor een onderdeel van hun werk.

Ron Schoenmaker: “Mijn vader, broer en ik runnen dit bedrijf samen. En we wonen dichtbij, in Avenhorn. Onze medewerkers ook: in De Goorn en Purmerend. Dat moet wel, want voor een onderdeel van ons werk moeten we snel ter plaatse zijn op veel N-wegen en A-wegen in deze omgeving. Wij doen namelijk onder andere de berging van auto’s na pechgevallen of ongelukken. Incidentmanagement is dat bij ongelukken. Bij incidentmanagement moeten wij binnen 20 minuten ter plaatse zijn (aanrijdtijd). Daarvoor rijden we dagelijks over een groot deel van de N243. Bijvoorbeeld als we naar de A7 moeten. De N243 ligt in het midden van ons gebied. De provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat zijn onze opdrachtgevers. We hebben daarom veel contact met de weginspecteurs.”

Ron Schoenmaker in een vrachtwagen voor zijn bedrijf

Incidentmanagement na ongelukken

Schoenmaker: “Incidentmanagement is bedoeld om de weg zo snel mogelijk vrij te maken na een ongeluk. Dit is voor de veiligheid op de weg en om bijvoorbeeld files te voorkomen. Wij gaan hiervoor op cursus en doen iedere 5 jaar een examen voor de veiligheidsnormen waar wij aan moeten voldoen; de Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij Incidenten (REVI) bij incidentmeldingen. Het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) geeft meldingen aan ons door. ’s Nachts is de aanrijdtijd 25 minuten. Dan moet je eerst je bed nog uit. Overdag is de aanrijdtijd 20 minuten."

Incidentmeldingen

De afsluiting van een deel van de N243 is tijdens werkzaamheden in sommige gevallen nodig voor de veiligheid van weggebruikers en de werknemers die aan de weg werken. 

Schoenmaker: “Tijdens werkzaamheden en afsluitingen bij Schermerhorn eerder dit jaar, door een andere aannemer, was de afstemming wat ons betreft minder goed. De weginspecteurs van de provincie Noord-Holland maakte zich bij de aannemer en het projectteam van de provincie hard voor ons incidentmanagement. De provincie is ook bij ons langs geweest. Maar we moesten omrijden via de omleidingsroutes. Gelukkig gebeurde er toen niks, maar dat weet je niet van te voren. Bij pechgevallen kunnen we omrijden. Maar bij ongelukken hebben we dus te maken met de aanrijdtijd van 20 minuten. Daarom is het voor ons bij incidentmeldingen belangrijk om snel ter plaatste te zijn.

Medewerker van Schoenmaker werkt aan auto na ongeluk

Kruising N243 met Kathoek

De kruising van de Provincialeweg (N243) met Kathoek wordt in 2023 vervangen door een rotonde. Ter voorbereiding daarop was de kruising afgelopen mei 2 keer afgesloten voor werkzaamheden. De kabels en leidingen onder de kruising werden verplaatst. 

Schoenmaker: “De werkzaamheden van aannemer Boskalis vonden we goed verlopen. Eerst was de kruising helemaal afgezet. Maar als we via die kruising rijden, kunnen we onze aanrijdtijd voor incidentmanagement halen. Het contact met omgevingsmanager van Boskalis Leontien Benders daarover ging goed. Na goed overleg konden we erlangs na een incidentmelding. Ook ging het perfect in een weekend tijdens het snoeien van bomen langs de N243 door de gebiedsaannemer na stormschade. Na een seintje van ons aan de verkeersregelaars, na een incidentmelding, werden we keurig door het werkvak begeleid.” 

Kruising bij Kathoek

Veiligheid in het werkvak

Tijdens het groot onderhoud en de aanpassingen aan de N243 houden Schoenmaker & Zonen B.V., Boskalis en de provincie contact met elkaar. De veiligheid van werknemers van Boskalis in het werkvak moet gegarandeerd worden.